Seuraa

perjantai 26. maaliskuuta 2021

Pieniä elämän merkkejä

Olen havaitsevinani kuntoutumisessa jonkinvertaista edistystä. Hiihtolenkit jäivät seitsemään kertaan, joten ilmojen lämmittyä olen jälleen siirtynyt reippaaseen kävelyyn. Hyvin jaksan. Töitäkin olen viime aikoina saanut tehdä käännöstoimistossamme melko mukavasti. Teemme niitä yhdessä vaimon kanssa. Välillä nämä työt ovat olleet koronan takia vähissä.

Harrastuksissakin on hieman elpymistä. Olen pitkästä aikaa ruvennut ajamaan taas rallia hommattuani uudet laitteet, Playstation 4 pron ja Logitechin ratin ja polkimet. Näyttönä toimii TV ja pelinä viime aikoina Gran Turismo Sport, joka on hyvin realistinen simulaatioajopeli. Olen kohta käynyt läpi peliin kuuluvan rallikoulun, jossa on viitisenkymmentä, toinen toistaan vaikeampaa osiota. Sanajahti-nimistä sanapeliä pelaan jonkin aikaa päivittäin, nykyään usein yhdessä vaimon kanssa. Nautin näistä yhteisistä hetkistä. Kyseessä on verkkopeli, jossa pelaajia voi olla yhtä aikaa toista tuhattakin. Lukemisesta olen aina nauttinut, niin nytkin. Luen kaunokirjallisuutta, dekkareita ja hengellistä kirjallisuutta. Lenkeilläni kuuntelen miltei aina Jukka Norvannon Raamattu kannesta kanteen -lähetystä, jossa hän käy Raamattua läpi jae jakeelta.

Silloin kun keskityn töihin tai harrastuksiin, ei joutavia pääse helposti mieleen. Silti on hetkiä ja päiviä, jolloin mieli mataa ja pelot myrkyttävät mieltä. Alttius peloille syntyi jo lapsuudessa isäni äkillisen kuoleman myötä. Kun pelko nousee, opettelen puhdistamaan mieleni Jumalan Sanalla.

Puhuin äskettäin puhelimessa hyvän ystäväni ja uskollisen esirukoilijan kanssa. Hänelläkin oli ollut viime aikoina tilanne, joka oli aiheuttanut voimakasta pelkoa ja ahdistusta. Kun hän sitten purki tuntojaan Jumalalle, hän sai rohkaisuksi psalmin 34 jakeen 5: ”Minä käännyin Herran puoleen ja hän vastasi minulle. Hän vapautti minut kaikesta pelosta.” Tämä Sana toi tälle ystävälleni siinä hetkessä täyden vapauden. Ystäväni koki, että tuo jae, niin kuin koko psalmikin, on myös minulle täsmälääkettä. Niinpä olen alkanut rukoilla tuon psalmin sanoin, muuttaen kuitenkin imperfektimuodot preesensiksi. Rukoilen siis tähän tapaan: Minä käännyn Herran puoleen ja hän vastaa minulle. Hän vapauttaa minut kaikesta pelosta. Tai esimerkiksi jae 20 vähän persoonallisemmaksi muutettuna: Monet vaivat kohtaavat minua, mutta kaikista niistä Herra minut vapauttaa. Daavidin Jumala on myös minun Jumalani, eikä hän ole menettänyt voimaansa ja kykyänsä auttaa.

Ilokseni voin todeta, että vaimoni on ollut jo hyvän aikaa valoisalla ja vapautuneella mielellä. Ei ole päivää, jolloin en kuulisi hänen laulavan. Tämä tuo ilman muuta minunkin elämään valoisampaa pohjasävyä.


3 kommenttia:

  1. Toivorikasta pääsiäisen aikaa teille ja tsempit ensiviikolle! Rattoisasti rallitellen ja rallatellen.

    VastaaPoista